Rolschaatsen als sport

Je zoekt al langer naar een sport die je wat meer in de frisse lucht brengt of waar je in de winter binnen mee aan de slag kunt. Iets waarbij je niet afhankelijk bent van anderen en ook niet met ze hoeft samen te werken. Je wil iets waar je je helemaal op kunt focussen en bent niet bang om af en toe op je snufferd te gaan. Je wil je eigen muziek mee kunnen nemen om in een lekker tempo te sporten en wilt het op elk tijdstip kunnen doen. Rolschaatsen of skaten is dan een prima activiteit. Als beginnende skater ga je wel anders te werk, dan als ervaren rolschaatser. Dus neem de volgende adviezen en informatie zeker mee in je plan.

Skate cursussen of workshops

Begin je met skaten? Dan is een cursus – of op zijn minst een workshop van een halve dag – zeer aanbevelenswaardig. Skaten is namelijk niet zonder risico’s. Er zijn altijd mensen die net verkeerd vallen en botten breken of flinke schrammen of kneuzingen oplopen op het asfalt. Tijdens de skate cursus leer je goed remmen, bochten maken, berg op en berg af gaan en ook hoe je je beschermingsmiddelen goed aanbrengt om je lichaam te beschermen. Wanneer je je polsbeschermers te hoog of te laag draagt, hebben ze namelijk nog niet het beschermende effect dat je wilt. Tijdens de cursus worden lijnen of pionnen gebruikt om je te leren obstakels te vermijden. Je leert van drempels of afstapjes afgaan zonder je evenwicht te verliezen. En al deze lessen en tips zijn van harte welkom als je eenmaal de straat op gaat. Ook verkeersregels zijn niet onbelangrijk. Je moet het asfalt namelijk wel delen met andere weggebruikers.

Binnen of buiten skaten

Vaak bepaalt het seizoen of je binnen of buiten wilt gaan skaten. Je hebt er wel andere skates voor nodig, maar het maakt dat je wel het hele jaar door kunt blijven rolschaatsen. Voor de fanatiekeling is dat van groot belang. Je traint bepaalde spieren en wilt die na een half jaar buiten niet ineens de hele winter met rust laten. Je lichaam wil doorgaan met sportieve activiteiten. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om in het andere seizoen een andere sport te beoefenen. Maar het hoeft dus niet, zolang je je materiaal maar aanpast aan de binnenbaan of het wegdek buiten.

Skaten voor je conditie

Weet je waarom skaten zo goed voor je conditie is? Je gebruikt namelijk heel je lichaam. Net als bij Nordic walken, gebruik je je armen veelvuldig om in evenwicht te blijven of om snelheid te maken. Je benen zijn sowieso druk in het vooruit brengen van je lichaam. En je skate in een correcte houding, die je algehele lichaamshouding weer ten goede komt. Door de snelheid die je bereikt, oefen je ook je ademhaling. Je kunt echt flink wat energie kwijt tijdens het skaten en de calorieën vliegen er dan ook vanaf. Het traint de spieren aan de binnenkant van je benen en de spieren in je billen en rug. Skaten is echt een supersport voor het conditioneren van je hele lichaam.